Siden sist + La Fortuna + Santa Elena/Monteverde

Nå har det allerede gått to uker siden sist, men kan nesten ikke tro det. Tiden flyr når man har det gøy :) Har funnet ut at jeg skal være to uker til i Puntarenas, før jeg tar en uke eller to i Panama, for så å reise til Cabo Blanco. Linn, som mest sannsynlig blir med meg på turen til Mexico, kan ikke reise fra Costa Rica før 26. april, så da flytter jeg litt på planene. Da blir det ikke mer enn 5 uker med reising nordover, men har hørt av flere andre at det uansett er nok. Da blir det også mindre tid å bruke penger på. Eller.... Skal jo som sagt en uke eller to til Panama, så da blir det jo 6 eller 7 uker med reising likevel. Fant nemlig ut at jeg i tillegg til Bocas del Toro vil prøve å få med meg Panama City når jeg først er i Panama, så da trenger jeg litt mer enn den langhelgen jeg først hadde planlagt.

I går våknet vi faktisk opp til regn, noe som visstnok ikke er så normalt ifølge de lokale. For min del ble jeg bare glad, men det skulle ikke vare lenge. Det regnet bare noen få minutter, og da vi gikk til jobben var det så og si helt tørt igjen. Jaja, jeg har fortsatt håpet om et litt større regnskyll snart. På jobben i dag skjedde det derimot noe artig. Har snakket endel om musikk med han ene jeg jobber med som er fra Costa Rica. Han lurer fælt på åssen musikk vi har i Norge, og om vi har noen kjente artister. Har nevnt A-ha såklart, men han kjente ikke til navnet. Men så skjedde det merkeligste. På radioen, som jeg har på øret det meste av dagen, spilte de plutselig "Take On Me"!! Jeg lot Orlando få høre, og han kjente igjen sangen med en gang :) Han husker den fra han var liten, og han begynte å fortelle om musikkvideoen som han likte så godt og synes var så spesiell :) Det var gøy, men han visste ikke at den var fra Norge. Lærte han noen norske ord i dag også. Er gøy at han er så interessert. Så, etter jobben, tok jeg meg en halvtimes løpetur på stranda. Det var deilig og forfriskende, selv om det er vanskelig å slutte å svette i denne varmen.

La Fortuna + Carnevales!

Forrige helg, eller det vil si torsdag til lørdag(17.-19.), valgte vi å ta turen til La Foruna, Mireia, Andreas og jeg. På lørdag skulle vi hjem for å få med oss siste del av festivalen her i Puntarenas. La Fortuna er en liten by ved foten av den berømte vulkanen Arenal. Med dette i bakhodet dro vi dit med håpet om å få sett vulkanen og kanskje til og med litt glødende lava og røyk. På forhånd hadde vi hørt at dette visstnok skal være et fantastisk syn. Men det skulle vise seg å være vanskelig. For det første så sluttet Arenal å spy ut lava for tre måneder siden, etter 42 år med aktivitet, så i disse dager er det eneste du ser på en godværsdag litt røyk som siver ut i toppen. Men godvær ble det heller ikke. Men vi fikk sett litt andre ting..

Torsdag ettermiddag, etter en lang og slitsom busstur, sjekket vi endelig inn på Arenal Backpacker's Resort, et 5-stjerners, ganske flott hostell. Slitne som vi var ble det kun middag og rett i seng denne kvelden. Fredag morgen hadde Mireia og jeg planlagt å dra til et fossefall i nærheten som visstnok skulle være veldig flott. Andreas ville ikke være med, så det ble bare oss to jentene. Smarte som vi for en gangs skyld skulle være, tok vi bare med oss penger til taxitur én vei og bittelitt til, for hadde planer om å gå de 3 kilometerene tilbake. Ute av taxien, til vår store fortvilelse, fant vi ut at for å komme inn i parken til fossefallet måtte vi betale $9 hver!! Dette hadde ingen fortalt oss på forhånd! Og vi som hadde vært så smarte! Etter at begge lommebøkene var tømt, tror jeg vi til sammen hadde $12, men Mireia fikk heldigvis snakket oss til inngang likevel. Gudsjelov at hun er spansk! Fossefallet var vakkert, som kan sees på bildene! Senere på fredagen hadde vi bestilt en guidet tur som skulle ta oss med for å se vulkanen og litt forskjellig. Fikk jo ikke sett vulkanen, men fikk sett litt fugler og dyr. Til slutt tok de oss med til en varm kilde, eller rettere sagt en varm elv, der det ble et naturlig boblebad som en bra avslutning på fredagen.

På lørdag tok vi bussen tidlig hjemover til Puntarenas, for skulle få besøk av Linn, som også ville få med seg avslutningen på festivalen. Lørdag kveld var det masse folk som lagde god stemning, bra fyrverkeri, og litt disco/salsa på slutten av kvelden. Det kjipe var at Andreas ble frastjålet kamera og ordbok. Første del av søndagen ble tilbragt på stranda, før vi gikk for å se den berømte paraden. Vet ennå ikke om det var de fantastiske kostymene og den fengende musikken, eller den trykkende heten og pressende folkemengden som gjorde størst inntrykk. Heller mer mot det siste. Det er ikke rart at alle de lokale forlater byen for å gi plass til besøkende denne helgen. Var rett og slett helt ekstremt mye folk. Men gøy å ha fått med seg likevel.

Santa Elena/Monteverde!

Sist helg stod en ny destinasjon for tur, nemlig Santa Elena. Denne lille landsbyen ligger ca. midt i Costa Rica, på 1600 meters høyde, og tiltrekker seg turister mest på grunn av den berømte nasjonalparken Monteverde Cloud Forest Reserve. Andre populære aktiviteter i området er canopy, ridning eller å besøke en av de mange "hagene" som f.eks. inneholder sommerfugler, frosker, slanger, insekter, eller orkidéer.

Denne gangen var det bare Mireia og jeg på tur, men siden Andreas har flyttet til Santa Elena for to uker så hadde vi planer om å treffe han også. Dro fredag morgen, og etter 4 timer på bussen, hvorav én time på en grusom grusvei, var vi fremme. Som vanlig når utlendinger hopper av bussen ble vi møtt av en gjeng slitsomme selgere som ville ha oss med hit og dit. Men på forhånd hadde vi bestemt oss for å bo på Pension Santa Elena, anbefalt i Lonely Planet. Dette var definitivt ikke noe dårlig valg, for fikk dorm bed med privat bad for $7 pers/natt. De som jobber der er veldig hjelpsomme, og kan engelsk godt. Og noen av de er veldig kjekke :D

Etter å ha fått anbefalinger fra en av resepsjonistene, bestemte vi oss for å dra på canopy allerede fredag ettermiddag. Extremo Canopy, som visstnok er den beste, og inneholder både rapellering, tarzan swing, og den lengste av i alt 14 kabler er 1 km lang og der kan man kan velge å fly som Superman :) Turen kostet til sammen $40, inkl. Superman. For de som ikke vet hva canopy er, så sjekk ut dette: Extremo Canopy. Det var virkelig verdt pengene!! Det beste var tarzan swing, skikkelig adrenalinkick!! Fikk lyst til å gjøre det igjen, men det får bli en annen gang. Kanskje det heller blir strikkhopp neste gang :) Turen varte i alt 4 timer, og da vi var hjemme igjen var jeg så sliten at jeg sovnet klokka ni. Det er mange år siden sist tror jeg..

Lørdag tok vi turen til Monteverde Cloud Forest Reserve, der vi gikk i ca. fire timer. Bildene sier sitt til hvordan det var der. Tåkete, selv om solen tittet frem et lite øyeblikk. Vanskelig å se dyr der, men vi så faktisk en apekatt. Var veldig eksotisk å gå gjennom skogen, og hørte masse fantastisk fuglesang, selv om vi ikke så så mange fugler. Var grønt på alle kanter, og ganske likt hele veien igjennom, så var faktisk godt å komme ut av parken igjen etter fire timer. Men er gøy å ha vært der! Ute av parken hadde de en colibrihage der jeg fikk tatt endel fine bilder. Fascinerende fugler! Og der var det også noen coutier som nesten kom og tråkket deg på tærne. Litt for menneskevante etter mitt syn. Lørdag kveld møtte vi Andreas og tok noen øl før det ble relativt tidlig kvelden da også. På søndag gikk vi til en froskepark der vi fikk sett endel eksotiske frosker, var moro!