Siden sist + Manuel Antonio

Nå begynner det å bli lenge siden sist kan jeg se. Tiden går så fort! Kan ikke tro at jeg har vært i Costa Rica i seks uker allerede! Begynner å savne Norge da, men hvis tiden fortsetter å gå i dette tempoet, så er det ikke lenge til jeg er hjemme :) Gleder meg allerede! Har skjedd litt ting siden sist, blant annet at jeg har fått to nye samboere som også jobber i parken! Andreas, han norske som jeg nevnte skulle komme. Han har vært her en uke nå, og skal bare være her en uke til før han reiser videre. Alle trodde han skulle være her i tre mndr., men tydeligvis så er ikke beskjedene fra OTEC helt stabile. Den norske jenta som skulle komme, kom visst ikke likevel, men det kom ei spansk ei isteden, Mireia. Hun kom forrige torsdag, og skal være her i to måneder. Endelig noen å reise på helgeturer sammen med :)

Ang. noen av bildene som jeg la ut sist så var vi på besøk hos noe familie av Shirley sist søndag. En to timers biltur unna, nær en by som heter Nicoya. Shirley, Rosita, Luis(pappa'n til Shirley), Chester(hund), Andreas, og meg. Full bil. Vi hadde blitt fortalt på forhånd at det er masse dyr på denne gården, men hadde ingen formening om at det skulle være SÅ mange. Hester, hunder, katter, kyr, griser, sauer, geiter, høner, ender, påfugler, masse andre rare fugler og faktisk rådyr.. I tillegg til alle de "ville" dyrene, bl.a. iguaner.. Det var en deilig, varm og avslappende dag, fikk meg til og med en liten ridetur :) Heldigvis hadde de også et basseng vi kunne kjøle oss ned i :)

I parken går dagene sin vante gang, og ikke mye nytt som skjer. Det eneste som er litt trist er at babyskilpaddene har reist fra oss. Det fine med det er at de er blitt sluppet fri :) Håper alle har overlevd i det store havet..

Manuel Antonio!

Hadde egentlig planer om å tilbringe forrige helg her i byen pga. den store festivalen som startet da, men siden den skal vare ut neste helg, valgte vi å reise bort denne helgen isteden. Etter nøye overveielser av mulighetene falt valget til slutt på Manuel Antonio, der vi(Andreas, Mireia og jeg) ankom fredag ettermiddag. Dette stedet var opprinnelig kun en nasjonalpark, men ettersom turismen har økt, er det nå også blitt en liten landsby av små hoteller og restauranter like utenfor parken. Det er et veldig flott sted, med lange hvite strender :) Men prisene er høye, og det hele er litt for turistifisert i forhold til å være backpacker. Fant oss til slutt et sted å sove, men i forhold til standarden var det ganske dyrt. Andre vil sikkert trives veldig godt der, men vi bestemte oss allerede fredag kveld for på lørdag å reise inn til byen Quepos, 15 min unna, og være der den siste natta.

På lørdag morgen tok vi den obligatoriske turen i nasjonalparken. Inngangen kostet 10 dollar, og det er muligheter for å se både vakker natur og eksotiske dyr. Det ble en tre timer lang spasertur i parken før vi hadde fått nok.. Da hadde vi sett aper, iguanaer, vaskebjørn, rådyr, fugler, sommerfugler, hvite strender, og fått oss en fin spasertur med noen Etter parken ble det et par timer på stranda der Mireia og jeg slikket sol mens Andreas testet surfeforholdene. To timer på stranda var nok før vi tok turen til Quepos...

Fremme i Quepos fant vi oss et backpackerhostell som heter Big Mouth Frog, som i grunn var helt genialt :) Det kostet 2 dollar mer enn forrige natta per pers., men i motsetning hadde de her et stort kjøkken disponibelt, gratis internett, et lite basseng og alt var rent og ryddig. De hadde også bokbytte, og til min store forbauselse så fant jeg én norsk bok i hylla der! Øya, en bok jeg lenge har hatt lyst til å lese. Men siden min siste bok for lengst er utlest, hadde jeg ingen bok å bytte inn. Vel, dette ville kanskje være den eneste muligheten til å få tak i en norsk bok på denne turen, så kunne ikke la muligehten glippe. Skrudde på sjarmen, og fikk kjøpt boka for to dollar :D

På søndag, på vei tilbake til Puntarenas, tok vi turen innom Playa Jacó så Andreas skulle få surfet litt mer.. Da vi gikk av bussen der ble vi ønsket velkommen av det som kan kalles et Regnskyll med stor R. Har ikke helt klart å forestille meg de regnskyllene jeg har lest om så mange ganger, men nå vet jeg definitivt hva det dreier seg om. Heldigvis var det ly i nærheten! Etter en halvtime kom solen frem igjen, og vi kunne ta turen ned på stranda der vi ble i noen timer før vi tok turen hjem til Puntarenas. Enda en bra helg! ¡Pura vida!