En helg paa Playa Hermosa!

¡Pura vida!

I helgen hadde vi(Renathe, Linn, Katelyn(USA) og jeg) planer om å reise til et sted som heter Puerto Viejo Limón på den karibiske kysten, nær grensa til Panama, men fant ut at den turen ble for lang(4,5 timer med buss). I tillegg er det visstnok regntid der nå. Dro isteden til et sted som heter Playa Hermosa( = vakker strand), som Linn hadde blitt anbefalt. Stranda ligger en to timers busstur unna, på stillehavskysten, og er kjent for å være et bra surfested.

Forventningene om sol og varme var skyhøye! (I San josé er det for tiden "kaldt", ca. 22 grader på dagen og 15 om natta og delvis skyet.) Vi kom oss til busstasjonen i San José i god tid for å ta bussen klokka 14. Hadde fått fremskyndet skoledagen på grunn av dette, så vi skulle komme frem til Playa Hermosa og finne oss et hostell mens det ennå var lyst. Den gang ei.... Det er tydeligvis populært å reise til kysten i helgene, så vi fikk faktisk ingen buss før klokka halv fem. Puhhh.... Det positive var at bussbilletten kostet intet mer enn 24 kroner!

Var i Jacó klokka halv syv. Så fem minutter i taxi, og vi var fremme på Playa Hermosa. Taxisjåføren stoppet tilfeldigvis utenfor et hostell som heter Rancho Grande, som viste seg å være det PERFEKTE hostellet for oss :D Koselig sted, 50 meter til stranda, air-condition, varm dusj, gratis Wi Fi og kabel-TV i 4-manns rom for $15 pr. pers./natt. ¡Pura vida!

Etter en bra pizzamiddag var vi litt nysgjerrige på stranda, og gikk ned for å se. Da vi nærmet oss så vi noen folk som stod og lyste på noe stort som bevegde seg i sanda. Dette vesnet viste seg å være en STOR havskilpadde som hadde kommet opp på stranda for å legge egg. Så utrolig eksotisk!! Og visstnok et veldig sjeldent syn. Ble stående å se på denne fascinerende skapningen i nesten en time mens den gravde iherdig i sanda. WOW!

På lørdag våknet vi opp til sol og 30 grader! Herlig! Dagen ble utnyttet godt. Første del bestod av en god frokost på et hotell like ved, soling på stranda og bading i stillehavet, før en liten pause fra sola midt på dagen. Andre del bestod av enda mer soling og bading før vi gikk for å se på den ukentlige surfekonkurransen som finner sted på denne stranda. Store bølger, gode surfere, vakker solnedgang, en kald øl og generelt god stemning gjorde sitt for at det ble en perfekt slutt på denne ellers deilige dagen! :D ¡Pura vida!

På søndag stod vi opp relativt tidlig, sjekket ut og dro til Jacó for å være sikre på å få bussbilletter hjem ikke så altfor sent. Fikk billetter til bussen klokka kvart over to, så rakk en god frokost, soling på Playa Jacó og litt kikking i byen før vi dro hjem igjen til San José. En bra helg på stranda! Gleder meg allerede til neste!

Skrevet av mariakr 15:55 Arkivert i Costa Rica

Kommentarer

Hei gulljenta mi. Ja,jeg måtte jo bli medlem av travelerspoint, så jeg kan gå inn og se på bloggen og sende deg en hilsen innimellom. Det høres ut som du og de andre har det helt strålende, nesten så man kan bli litt misunnelig her fra det kalde nord. I dag har vi hentet ski, så planen er buss fra Telthusbakken til Maridalen og gå på ski nedover fra Skar i morgen. Gleder oss, Mikael og jeg. Her har det vært mildvær noen dager, men i dag tidlig var det nesten 10 kuldegrader i Lørenskog, og rim på trærne, nydelig. Vi satser på at det blir fint skivær. Så får du nå bare kose deg i 22 varmegraders "kulde" i San Jose. Gleder oss til å høre mer fra deg etterhvert.
Nuss og klem fra mamman og gutta.