Endelig ferie :D

Det var med klump i halsen jeg forlot både marineparken og familien min i Puntarenas. Det er utrolig hvor fort man blir knyttet til mennesker. Men etter åtte uker føler jeg likevel det var på sin plass å reise derfra. Hadde jeg blitt lenger så hadde det bare blitt værre. Planen er å ha tre uker fri, før jeg skal ha to uker i Cabo Blanco, og deretter 5 uker på tur nordover mot Mexico. Mireia har tatt seg en uke fri fra marineparken, så hun blir med på turen over til den karibiske kysten.

Fredag morgen stod vi opp klokka fem for å rekke bussen til San José klokka seks. Fikk med meg min første og siste soloppgang i Puntarenas :) Første destinasjon for ferien var Tortuguero, et amazonasliknende sted nord på den karibiske kysten. I tillegg til den berømte elven og nasjonalparken er stedet også berømt for skilpadder, som av navnet(tortuga = skilpadde), som kommer og legger egg på strendene der. Etter tre bussturer, to taxiturer og en båttur var vi fremme i Tortuguero 9 timer etter avreise Puntarenas. Puhh! Og nå som jeg har med meg alle tingene, som sikkert veier 25 kilo, ble det ekstra tungt. Vi fant oss et billig hostell, Cabinas Icaco, $10 pers/natt i rom med eget bad. Var rent og pent og trådløst nett og vi var fornøyde :) I Tortuguero er det heller ingen biler, så det er et stille og behagelig sted. Lørdag morgen, andre dag på rad med vekkeklokka på klokka fem, skulle vi på en guidet tur innover i nasjonalparken. Denne turen foregår med båt, $25 per pers, der guiden padler og spotter dyrene, og vi sitter og følger med og tar bilder. Egentlig veldig behagelig :) Vi så mange forskjellige fugler, kaimaner, aper, basilisker og selvfølgelg vakker natur! Turen var ferdig etter tre timer, og vi håpet på å få litt mer ut av dagen, kanskje til og med en tur på stranda... Men da kom regnet.... Og det gav seg ikke før sent på ettermiddagen! Jaja, må visst regne med sånt vær på den karibiske kysten...

Søndag morgen, TREDJE dagen på rad med alarmen på klokka fem!!! Denne dagen for å forlate Tortuguero til fordel for Puerto Viejo som ligger helt sør på den karibiske kysten. Turen dit skulle vise seg å være like lang som turen vi hadde på fredag, så ca. ni timer senere var vi fremme i Puerto Viejo, enda avstanden i luftlinje ikke er mer enn 10 mil! Tok inn på det berømte hostellet Rocking J's dagen etter fullmånefesten, som visstnok hadde vært den ultimate festen. Er i grunn glad vi kom hit på søndag, for på lørdag hadde det vært 300 overnattende her og helt fullt!

I dag, torsdag, har vi vært her i fire netter allerede, og tror vi kommer til å bli til søndag. De to første nettene her hadde vi et rom, men det blir ganske dyrt i lengden, så de to siste nettene har vi sovet i hengekøye. Veldig uvant, og faktisk litt kaldt, men til $5 pr natt så er det greit :) "Rommet" har til sammen 40 hengekøyer, så er intimt og koselig når det begynner å komme flere folk. Dagene har stort sett blitt tilbragt på stranda, bortsett fra tirsdag da vi dro til Cahuita nasjonalpark. Gikk åtte kilometer gjennom parken og fikk sett endel forskjellige dyr. Og midt i parken, da vi stoppet for å raste, kom det en ape mot oss. Mireia ble redd og kastet fra seg brødet sitt, så da ble apen mett istedet for henne. HAHA! :) Og i går ble jeg så solbrent at i dag har jeg ikke vært i sola.. Også har vi leid sykler her et par dager, og syklet langs kysten på jakt etter fine strender :) Livet er fint om dagen, og om litt under ti uker er jeg hjemme :) Hasta proxima vez! Bilder kommer....