Montezuma og Santa Teresa!

Love it :D

Etter en helg i fjellet hadde vi denne helgen lyst til å reise til stranda igjen. Vi = Mireia og jeg. Bestemte oss for å dra til Montezuma, eller MonteFUMA( fumar = å røyke) om du vil, og deretter ta turen til Santa Teresa :) Begge stedene ligger sør på Nicoya Peninsula, på stillehavskysten. Å reise dit fra Puntarenas innebærer en fergetur på ca. 1,5 time, og deretter buss henholdsvis 1t45min og 2t30min. En forholdsvis lang tur, men fergeturen over Golfo de Nicoya skulle vise seg å være veldig flott. Knipset bilder til den store gullmedaljen! Dro til Montezuma på torsdag, der vi ankom ganske sent på ettermiddagen, så fikk sjekket inn på et greit hostell, spist litt og booket oss med på en tur til Isla Tortuga fredag morgen. Etter en øl i Chico's Bar ble det tidlig kveld.

Fredag morgen skulle vi rekke å ta turen til de tre berømte fossefallene i Montezuma før Isla Tortuga. Morgenfugler som vi er stod vi opp klokka seks for å ta bena fatt. Første 100 meterne av turen gikk greit, men så plutselig endte stien opp i elva. Det var riktignok steiner der så man kunne hoppe og balansere bortover, men med bare flip-flops på beina ble det heller vanskelig. Kom oss omsider til det første fossefallet som ikke akkurat var det jeg hadde forventet å se. Vannet var helt brunt, og det var nesten ikke noe vegetasjon der. Absolutt ikke den idylliske plassen jeg hadde sett for meg og hørt så masse om. Skuffa! Vi bestemte oss da for å gå tilbake siden stien videre mot neste foss gikk nærmest vertikalt oppover fjellsiden. Det får heller bli en annen gang. Isla Tortuga derimot var heldigvis utrolig flott! Turen startet med en båttur langs kysten på ca. 50 min der vi fikk sett flott natur og masse delfiner :) Da vi nærmet oss øya stoppet de et sted der vi fikk snorkle. Masse fargerik fisk, men ikke så mye koraller. Inne på øya hadde vi ca. tre timer der vi for det meste lå og solet oss på den hvite stranda. Spiste også en deilig lunsj som var inkludert i prisen på $40. På vei tilbake fikk vi snorkle litt mer, men på dette stedet var vannet mer møkkete, og det var alle disse bittesmå manetene som brant oss hele tiden. Vi kom oss fort opp i båten igjen og tok fatt på turen tilbake.

Bussturen fra Montezuma til Santa Teresa fredag ettermiddag tok omlag 2.5 timer inkludert all ventingen(som man må regne med her). Selve kjøringen tar ca. 1t15min. Var fremme ganske sent, og gikk ut og spiste med Linn og Cait som også var der denne helgen. Hostellet, Casa del Mar, er så utrolig koselig! Det må bare oppleves! Huset har 4 rom med 8 sengeplasser i hvert. Var vel ikke fullt når vi var der, men masse koselige unge mennesker. Det er et typisk surfested da, så ALLE surfer der. Kunne selvfølgelig ikke være noe dårligere, så på lørdag ble det surfetime :) Gøy, men slitsomt! Følte det som om jeg hadde svelget hele Stillehavet etter ti minutter! Men omsider kom jeg meg opp på brettet noen ganger, og var ganske stolt :) Blir nok mer surfing senere på turen! Lørdag kveld dro vi på beachparty, som også var en opplevelse :) Veldig fornøyde, og med planer om å komme tilbake neste helg, dro vi fra Santa Teresa søndag ettermiddag.

Etter en rolig uke i parken, ble vi fredag morgen vekket klokka seks da Shirley kom og fortalte de forferdelige nyhetene fra Japan og om at en tsunami er på vei. "Pakk klar en sekk, i tilfelle vi må reise fra byen." var beskjeden vi fikk. Bølgen skulle uansett ikke treffe her før godt over fire på ettermiddagen, så ble egentlig litt irritert over hysteriet. Og vi som hadde tenkt til å ta ferga klokka elleve for å dra til Santa Teresa. Puhhh.. Men etter å ha sett nyhetene fra Hawaii ble alle beroliget, og vi fikk dra på tur likevel :) Da vi gikk av bussen der klokka kvart på fire ble vi møtt av Linn og to andre gutter fra hostellet som sa at vi måtte gå opp i fjellsiden i tilfelle tsunamien skulle komme. Litt av en velkomst! Gikk oppover en grusvei ca. 100 høydemeter, fullt oppakket med bagasje og matvarer, og var i grunn litt spente på å få se tsunamien. Det skulle vise seg å være forgjeves, for tsunamien kom aldri. Like greit egentlig. Men var fin utsikt der oppe i fjellsiden :) Resten av helgen ble brukt til å slappe av, se på vakre solnedganger fredag og lørdag, spise god mat, drikke godt drikke, og bare nyte livet :) Men ingen surfing denne helgen.. Pura vida!

Ellers har jeg klart å forandre enda mer på planene mine. Blir i Puntarenas frem til førstkommende fredag, 18. mars, og tar meg en tre ukers ferie :D Skal bli så utrolig deilig! Er ganske lei av marineparken nå, selv om det egntlig har vært veldig fint å være der. Allikevel, åtte uker får være nok :) Ferien har jeg tenkt til å tilbringe på den karibiske kysten og i Panama. Første uka reiser jeg med Mireia til Tortoguero og Puerto Viejo, for så å møte Linn og kanskje Signe og ta turen til Panama. Hasta luego!! :D